zaterdag 10 maart 2018

Werpen met de vlieghengel

Na gisteren 3 maart mijn eerste vlieghengel gekocht te hebben en daarna meteen mijn eerste werples te hebben gehad,was het advies aan mij om elke dag 5 à 10 minuten te oefenen om de lijn in de lucht te houden.

Gisteren eind van de dag nog even gaan oefenen en de lijn blijft goed in de lucht. Voor zover ik er verstand van heb gaat het zelfs erg goed.Hoef weinig moeite te doen om de lijn in de lucht te houden.

Zondag 4 maart.

Vanmiddag weer even tijd om te oefenen. Als ik naar de ruime open plek loop blijkt het hek dicht te zijn, dus moet een stukje omlopen om daar te komen, maar dat is geen probleem. Daar eenmaal aangekomen begin ik de lijn weer in de lucht te houden. Het gaat weer lekker en na wat heen en weer gezwiep krijg ik de lijn al behoorlijk ver weg zelfs. Dan wordt ik overmoedig en ga op eigen houtje het een en ander uitproberen. Het gaat niet slecht en ik krijg de lijn al een meter of 15 weggezet. Dan gaat het toch fout en klinkt de vliegenlijn achter me als een zweep. Als ik de lijn weer naar voren en naar achteren haal valt me ineens op dat ik het stukje stof niet meer op de leader zie zitten. De leader blijkt gebroken te zijn vlak voor het stukje stof. Ik bind het stukje er weer aan en besluit me puur op de oefening te richten die ik opgekregen heb. Dus enkel en alleen de lijn in de lucht houden. De rest komt aanstaande zaterdag in les 2 wel aan bod.


Maandag 5 maart.

Het waait toch wat harder dan gisteren, maar dat mag de pret niet drukken. De eerste paar worpen gaan weer erg goed, maar dan pakt de wind toch ineens de lijn en voel ik het stukje stof in mijn nek terecht komen. Ach, gelukkig ben ik aan het oefenen zonder haak zal ik maar zeggen ;-)

Ik draai een slag zodat ik minder last heb van de wind maar ik blijf maar klootviolen en ik vind het wel genoeg voor vandaag.

Dinsdag 6 maart.

Na gisteravond heel wat filmpjes te hebben bekeken over het werpen met de vlieghengel ben ik erachter gekomen dat ik de hengel nog te ver door laat schieten. Dat was me ook al tijdens de werples gezegd, dus vanavond maar eens wat kortere bewegingen gemaakt. Persoonlijk vind ik dat het elke avond wat beter gaat. Ik heb zo af en toe nog wel eens dat de lijn zichzelf raakt, maar dat wordt elke dag minder. Zo had ik het vandaag maar één keer.

Woensdag 7 maart.


Vandaag weer een kleine 20 minuten aan het oefenen geweest en ik moet zeggen, ik krijg de smaak te pakken. Het gaat steeds soepeler en voor mijn gevoel krijg ik de lijn ook al verder weg.

Donderdag 8 maart.

Vandaag een druk programma, dus is het oefenen er bij in geschoten.


Vrijdag 9 maart.

Vandaag weer even voor de regen richting het grasveld om weer even te oefenen. Moet zeggen, het viel enigszins tegen. De bewegingen gaan goed, hoewel ik 2x met de lijn tegen elkaar aan kwam. Toen ik na een minuut of 10 wel lekker in het ritme zat ging het weer lekker en begon ik weer met dubbel strippen. Nou dat gaat ook nog wat worden, maar daar zal ik morgen wel wat tips over krijgen. De strip met de hengel naar achteren is geen probleem, het probleem zit in het strippen met de worp naar voren. Op de een of andere manier kom ik hier niet goed uit. Waarschijnlijk maak ik de strips te lang, maar dat hoor ik morgen wel.

2e werples.

Vandaag dus les nummer 2 op de planning. Meteen na de eerste worp wordt ik al gecorrigeerd. Ik ga veel te snel en het ritme is dus niet in orde. Daarnaast gebruik ik teveel pols en werp dus niet vanuit de elleboog. Na wat nieuwe tips gaat het al veel beter en kan ik beginnen met het strippen. Denk nou niet dat ik ineens in mijn boxershort op het grasveld sta, maar dat is nou eenmaal de term binnen het vliegvissen. Het is even een gewenning om met je handen 2 verschillende bewegingen tegelijk te maken, maar ook dat is een kwestie van oefenen. Zie het maar als tegelijkertijd met één hand op je borst slaan en met de andere over je borst wrijven. Nou kan ik dat al vanaf dat ik een jaar of 5 oud ben, dus dat moet goed komen. Als ik het rustige werptempo onder de knie krijg en kleinere strips maak krijg ik het dubbel strippen vanzelf onder de knie. Weer terug in de winkel wordt de leader vervangen en komt er natuurlijk een snoekproof onderlijn aan. Morgen kan ik eindelijk gaan proberen om de eerste worpen in het water te gaan maken. En natuurlijk hopelijk ook de eerste vis op de vliegenhengel te gaan vangen. Maar daarover later meer.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten