woensdag 14 maart 2018

Even de griep eruit vissen.

Afgelopen zondagmiddag voelde ik me al niet zo lekker, waarna het alleen maar beroerder werd. Ik moest er na een jaar of 15 toch echt aan geloven, griep!

Na maandag en dinsdag op bed te hebben gelegen is het redelijk weg, en vandaag had ik de kans om de griep er even uit te vissen. Dus de vliegenhengel mee en hup naar de waterkant.

Ik besluit om naar een stek te gaan waar ik goed met de vliegenhengel uit de voeten kan. De stek van afgelopen zondag is voor mij geen vliegvisstek. Het blijft een geweldige stek, maar dat is er een voor de jerkbaithengel. Vandaag dus een ander poldergebied.

Op de stek aangekomen wordt er flink aan het land gewerkt en rijden er tractoren en shovels af en aan. Dat belooft weer niet veel goeds en het water is ook erg bruin door al dat gedoe. Maar goed, ik heb hier al enkele mooie vangsten mogen noteren en nu ik er toch ben ga ik het toch proberen. Ik begin met een groene streamer met fazantenveren, maar het blijft stil. Ik kijk eens in mijn tacklebox en zie een redhead streamer liggen. Dat rode met 2 witte zonkerstaarten moet opvallen in dat smerige water. Helaas blijft het nu ook erg lang stil. Ik vis de hele stek af en begin alweer aan de terugweg zonder maar ook een watervlooi te hebben gezien.

Als ik vlakbij de auto ben besluit ik een splitsing eens flink met de streamer te bestoken. Hier heb ik namelijk al vaker een mooie vis vandaan getrokken. Na een worp of 6/7 zie ik een flinke snoek zo over de streamer heen schuiven. Wat een geweldig gezicht zeg! Ik zet de haak en daarna is het allemaal nog onwennig met de vliegenhengel. Ik sta wat te klootviolen met een hand de hengel en vliegenlijn vasthouden, snel met de andere de overtollige vliegenlijn opdraaien en ook de snoek die aan de andere kant van de hengel nog tekeer gaat. Het is even wennen, maar al doende leert men. Als ik de overtollige lijn op de reel heb gespoeld kan het echte gevecht met de snoek beginnen. Wat een monster en deze vis is ook lekker sterk. De snoek trekt een aantal keer flink wat lijn van de spoel, maar ik rem deze met de hand wat af. Ik heb geen idee of het zo hoort, maar ik wil deze snoek gewoon op de kant krijgen. Na een tijdje is de snoek uitgevochten en haal ik deze mijn kant op. Ik grijp de vis in de kieuwgreep en haal deze de kant op. Ik maak even een foto van het bolletje wat door moet gaan voor een streamer.


Ik haal de streamer met de tang los en pak het meetlint erbij. Ik rol het meetlint uit en de vis blijkt 92cm lang te zijn, en gaat natuurlijk op de foto.



Ik zet de vis weer in het water en na heel even bijkomen schiet ze er vandoor. Wat een heerlijk gevecht was dit!

Ik heb nog heel even tijd en rij nog even naar een andere stek. Daar aangekomen hang ik de redhead maar weer aan de speld. Na een aantal worpen grijpt een kleine snoek de streamer, maar ik sla te snel aan en ram de streamer uit de bek van de snoek. Helaas, pindakaas! Verder blijft het stil, maar met zo'n mooie vangst hoor je mij echt niet klagen.

Tot een volgend avontuur.....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten