dinsdag 27 augustus 2013

dagje zeevissen voor de kust van Marmaris Turkije

Ik ben alweer een aantal dagen thuis van een heerlijke vakantie, en zelfs al weer aan het werk.  De 4 weken vakantie zijn echt omgevlogen, maar nu kan het "gewone" leven weer beginnen zullen we maar zeggen. In die 4 weken heb ik een aantal keren gevist, waarvan de eerdere verslagen melding maken. Ook een aantal keer gevist en niets gevangen, dus dan ook geen verslag. In de vorige verslagen heb ik gezegd dat ik jullie op de hoogte zou houden over een aantal zaken (botulisme,hengel Quinten).

Over de vissterfte kan ik zeggen dat er tot nu toe alleen veel planten uit het water gehaald zijn. Ik kreeg van een vismaat in Turkije een sms dat er op dat moment 9 !! dode eenden in het water lagen en dat de 110cm snoek helaas ook op zijn rug dreef. Ik heb van het waterschap stichtse vecht helaas nooit meer iets gehoord. Over de nieuwe hengel van Quinten kan ik kort zijn. De vertegenwoordiger van Savage Gear vond het niet onder de garantie vallen, dus is er niets meer aan te doen. Dat wordt dus een nieuwe hengel kopen.

Er is gelukkig ook goed nieuws te melden. Ik had een tijdje geleden een foto opgestuurd van Quinten met de betreffende 110cm snoek naar het visblad Rovers. Hierbij heeft hij de 1e prijs gewonnen. Een Shimano Red Yassei drop-shot hengel, een Shimano stradic 2500FJ molen en een rol 10/00 gele gevlochten lijn van powerpro. Dat is dus een hele mooie prijs.

Maar nu over naar het zeevissen.

We (Quinten,mijn vader en ik) werden met een busje naar de haven gebracht waar een boot op ons lag te wachten.

Voor het geval het niet duidelijk is, het is de boot aan de rechterkant.
Na aan boort te zijn gegaan samen met nog 3 andere mensen (1 uit engeland en 2 uit zuid-afrika) vaarde de kapitein uit. Onderweg werden nog 2 mensen opgepikt en daarna was het nog een klein half uurtje varen. Onderweg heb ik nog de nodige foto's gemaakt.








Na op de juiste plek te zijn aangekomen lag de kapitein de boot stil en kon er gevist gaan worden. Er werd met een hele korte hengel gevist, ongeveer 80 tot 100cm meet daaraan een molen met een dikke nylon lijn. Daaraan een onderlijn met 2 of 3 haken en een groot stuk lood. Deze liet je recht naar de bodem zakken op een meter of 30/40 diep. Als je op de bodem lag gaf je hele korte tikjes en voelde je al de aanbeten. Helaas was er geen gevlochten lijn, anders hadden we waarschijnlijk niet zoveel aanbeten gemist. Het begon meteen goed, ik had de eerste vis op de boot. Deze was een cm of 15.

een andere visser ving kort daarop en kogelvis, maar daar is helaas geen foto van. Kort daarop hadden Quinten en mijn vader ook de smaak te pakken en vingen we volop vis.

Het enige nadeel was dat hoe we ze ook in de lens drukte, het toch echt allemaal hele kleine visjes waren.


Zoals jullie kunnen zien zijn het erg kleine exemplaren, maar er zaten wel erg mooie vissen bij.

 




Na een kleine 4 uur vissen was het al weer tijd om terug te varen naar de haven. Het was een geslaagde visdag en hoewel de vissen klein waren hebben we toch flinke aantallen gevangen. En bovendien vissoorten die je in Nederland nooit zou vangen. Het was dus een geslaagde vistrip die bij eventuele volgende vakanties zeker nogmaals plaats zal vinden.

Inmiddels heb ik vanaf 12 augustus niet meer op snoek gevist en het begint echt weer te kriebelen. Helaas heb ik komende weken erg weinig tijd en begint het voetbalseizoen ook al weer. Hopelijk heb ik komend weekend even tijd om te vissen en vang ik ook nog wat. Als dat het geval is zullen jullie dat vast en zeker hier in mijn blog kunnen lezen.

Blauwe luchten en strakke lijnen gewenst, en tot een volgend avontuur.

Groeten JP

1 opmerking: